Ćwiczenia Qigong, czyli jak pracować z własną Energią

Na mistrzowskich kursach medycyny chińskiej jeden z naszych nauczycieli codziennie rano przed zajęciami zaprasza nas na wspólną sesję starożytnych, potężnych ćwiczeń. Zrelaksowani, wyciszeni, a jednocześnie skoncentrowani na duchowych aspektach czekających na nas przekazów przystępujemy później do słuchania wielogodzinnych wykładów i ćwiczeń z pacjentami pod okiem Mistrza. Wielu terapeutów medycyny chińskiej ćwiczy Qigong – pozornie proste ruchy, połączone z odpowiednią techniką oddechu i koncentracją umysłu same w sobie dają akupunkturzyście swoistą moc, oddziałując na kondycję pacjenta, zanim w jego ciele pojawią się igły… Mają też swoją rolę w energetycznej ochronie terapeuty – mnie samej zdarza się często czuć podczas wizyty objawy, na które skarży się mój Pacjent… Długoletnia praktyka Qigongu pomaga terapeucie zachować jasny umysł, dobre zdrowie i tę cichą, mocną energię, którą może wykorzystać w klinice dla dobra swoich podopiecznych.

Tysiące lat temu, w starożytnych Chinach, ćwiczono pewne ruchy ciała, sprawdzano jego możliwości, naśladowano ruchy i zachowania zwierząt. Wszystko to w celu osiągnięcia równowagi – fizycznej, psychicznej, duchowej… Techniki te rozwijano, przekazywano od mistrza do ucznia, przez wiele, wiele lat. Ćwiczenia ewoluowały, zyskiwały swoje odmiany i rozwijane były przez szkoły medycyny chińskiej, sztuki walki oraz szkoły praktyk religijnych. Tak, na kilku ścieżkach, rozwijał się Qigong.

Qigong to ćwiczenia ruchowe, powiązane z oddechem i Energią. Samo to słowo to zlepek wyrazów „Qi” – czyli Energia życiowa, obecna w każdym ciele, roślinie i organizmie, której równowaga oznacza stan zdrowia i stabilności, oraz „gong”, co oznacza mniej więcej tyle co wysiłek wymagający czasu, umiejętność. Qigong oznacza więc rozwijanie, ćwiczenie, pielęgnowanie własnej Energii – Qi.

Qigong łączy odpowiednie pozycje ciała, ruch, z oddechem oraz koncentracją. W odróżnieniu od innych aktywności fizycznych, Qigong nie skupia się tylko na mięśniach i kościach, ale na całym ciele i umyśle. Ma nam dostarczyć Qi, poruszyć ją i wzmocnić. Stosowany jest zatem w celach profilaktycznych, ale także leczniczych. Jest także odmiana skoncentrowana właśnie na leczniczych właściwościach – Yija Qigong. Odmian Qigongu jest całe mnóstwo – od całościowych, przez te związane z religią lub sztukami walki, po zupełnie specjalistycznie. Skupmy się jednak na ogólnych założeniach. Co jest ważne podczas Qigongu?

  • Koncentracja i jasny umysł – ćwiczenia mają nas relaksować, być przeżyciem nie tylko fizycznym, ale też działać na poziomie mentalnym. Powinniśmy skupiać się na wykonywaniu ruchów i oddechu, być tu i teraz i nie dać się rozproszyć natrętnym myślom. Qigong ma dać Energię, ale też spokój i wyciszenie.
  • Oddech – na prawidłowy przepływ Energii podczas wykonywania ćwiczeń duży wpływ ma oddech. Także pogłębienie oddechu sprawi, że doznamy głębszej relaksacji.
  • Komfort – czyli nic na siłę. W Qigongu nie chodzi o to, żeby na siłę przyjąć idealną pozycję, kosztem bólu i komfortu. Wykonujemy ćwiczenia jak najdokładniej, na miarę własnych możliwości. Przede wszystkim wyczulamy się na to, co „mówi” nam ciało – ono wie, ile jest w stanie wykonać. Z czasem oczywiście możliwości będą się poszerzać, a ćwiczenia wykonywać będzie się łatwiej i z większym skupieniem na sobie.
  • Czas – ten, który sobie damy na ćwiczenia, czyli taki, abyśmy mogli skupić się na tu i teraz. A także ten, w jakim je wykonujemy, a staramy się je wykonywać powoli, lecz dokładnie. I oczywiście systematyczność – jedna sesja Qigongu nie spowoduje stałych zmian w organizmie, jak zresztą żadna aktywność. Jak wskazuje sama nazwa („gong”), to wysiłek, który wymaga czasu.

Dla kogo Qigong? Dla każdego, bo każdy pracuje tyle, ile chce i na ile pozwala mu ciało. Nie liczy się wiek, ani sprawność fizyczna – dla każdego znajdą się ćwiczenia, które może wykonywać. Nie ważna dolegliwość, diagnoza, ani zdolności. Qigong może praktykować KAŻDY!

Jakie są korzyści z ćwiczeń? Poruszamy przede wszystkim Energię, a to może przynieść wiele korzyści. To także moment relaksu, zarówno na poziomie mentalnym, fizycznym, a także duchowym.

Co więc może zdziałać Qigong?

  • Porusza i dodaje Energii,
  • relaksuje,
  • redukuje stres,
  • dotlenia organizm,
  • przyczynia się do lepszego snu,
  • wzmacnia mięśnie i stawy,
  • uelastycznia mięśnie,
  • zwiększa zasięg ruchów,
  • wzmacnia organizm i podnosi odporność,
  • wzmacnia organy wewnętrzne,
  • reguluje wagę,
  • reguluje i wzmacnia układ krwionośny,
  • wspomaga i reguluje prace układu pokarmowego,
  • pomaga rozproszyć wszelkie zastoje Energii w organizmie,
  • pomaga osiągnąć harmonię.

Aby uprawiać Qigong nie potrzebujemy praktycznie żadnych akcesoriów ani umiejętności – trochę przypomina jogę, ma też punkty wspólne z Tai Qi. Wszystkie te aktywności związane są z medytacją i opierają się na przepływie Energii. Każda robi to jednak w trochę inny sposób.

 

Lecący Żuraw

To jeden ze styli, odmian Qigongu. W chińskiej symbolice, żuraw oznacza spokój, zdrowie i długowieczność. To uniwersalny styl, odpowiedni zarówno dla osób zmagających się z chorobą, jak i zdrowych, pragnących pracować z energią i zadbać o swoje ciało i ducha. Występują w nim zarówno pozycje siedzące, leżące, stojące jak i ruchowe. Swoje korzenie ma w Pekinie, a jego współtwórca, profesor Liu Zhongchun jest także autorem pierwszej książki opisującej ten styl. Jest dziś najbardziej popularna odmiana Qigongu.

Inną, także popularną odmiana jest, również inspirowany ruchami zwierzęcia, Qigong Dzikiej Gęsi.

 

Osiem kawałków brokatu

To kolejna odmiana, zawierająca 8 prostych, łagodnie rozciągających ćwiczeń, których głównym celem jest poprawienie przepływu Qi, rozluźnienie ciała oraz wzmocnienie organów wewnętrznych. Ta odmiana Qigongu szczególna uwagę kładzie na masowanie mięśni, ścięgien i organów, aby rozładować powstałe napięcia.

 

Zobaczcie sami:

 

Miliony Chińczyków (i nie tylko!) każdego dnia ćwiczy Qigong w parku, w domu, w grupach lub samemu. Na początku na pewno przyda Ci się instruktor – Mistrz. Później, gdy opanujesz już tę sztukę, możesz wykonywać je sam – choć ćwiczenie w grupie też ma swój niepowtarzalny klimat. Korzyści, jak widać, jest wiele. Niezależnie od tego, czy chcesz ćwiczyć w konkretnym, leczniczym celu, profilaktycznie, albo dla relaksu lub medytacji – Qigong jest dla Ciebie. Wybierz swoja odmianę, swoje ulubione ćwiczenia, próbuj i ciesz się z efektów – tych z ciała, i tych z ducha 🙂

A na koniec… kolejny strzępek praktyki.

 

„Smok stojący między Niebem a Ziemią”

To silna pozycja medytacyjna, usprawnia metabolizm oraz zwiększa poziom Energii, poprawia koncentrację i redukuje stres.

Stań w lekkim rozkroku (takim na szerokość ramion), ugnij lekko kolana. Unieś ręce do poziomu klatki piersiowej i zaciśnij obie pięści. Trzymaj pięści mniej więcej 6 centymetrów przed sobą. Wyswobodź kciuki i skieruj je naprzeciw siebie. Zrelaksuj się, rozluźnij ramiona, lecz utrzymuj dłonie w tej pozycji. Wyobraź sobie, że jesteś smokiem, stojącym między niebem a ziemią. I… już. Wydaje się proste, ale postaraj się utrzymać pozycję jak najdłużej, zrelaksować się, poczuć swoje ciało, skoncentrować i odrzucić zbędne myśli i obrazy, które będą próbowały Ci „przeszkodzić”. Skup się na tu i teraz. Wytrzymaj jak najdłużej! Postaraj się nie robić… nic 🙂

Źródło: 1.

 

Literatura:

Dr Yang Jwing-Ming – Korzeń Chińskiego Qigong

Dr Yang Jwing-Ming – Osiem kawałków Brokatu

Dr Yang Jwing-Ming – Qigong dla zdrowia i sztuk walki

Douglas Bill – Tajij i Qigong

Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *