Gimnastyka Słowiańska Kobiet – także w ciąży!

Artykuł przygotowany przez Instruktorkę z Moskwy – Елена Быкова
Tłumaczenie Małgorzata Daniło-Gorlewicz z pomocą Marina Gawkowska 🙂

Temat ciąży i gimnastyki jest bardzo ważny i wieloaspektowy. W tym artykule, będziemy odpowiadać na takie pytania jak:
„Czy można ćwiczyć gimnastykę w czasie ciąży?”, „Czy można zacząć ćwiczyć żeńską gimnastykę słowiańską, jeśli już jesteś w ciąży, ale nigdy dotąd nie ćwiczyłaś?”, „Jak gimnastyka wpływa na kobietę i dziecko ?”

Gimnastyka Słowiańska Kobiet – to gimnastyka, którą słowiańskie kobiety ćwiczyły dla zdrowia i urody. Bez względu na okresy czy doświadczenia, które kobieta miała – ta gimnastyka pomaga podczas choroby, w krytyczne dni, w czasie ciąży, podczas porodu, po porodzie, w menopauzie, etc.

Dawniej kobiety wychodziły za mąż wcześnie, rodziły dużo dzieci i dlatego bardzo ważne było zdrowie kobiety. Jeśli dziewczyna nie dowiadywała się o gimnastyce w okresie dojrzewania od członków swojej rodziny lub od tradycyjnych uzdrowicieli, jeśli kobieta nie mogła zajść w ciążę lub chorowała, a w rodzinie nie mieli wiedzy o gimnastyce, wówczas kobieta dowiadując się o gimnastyce i zaczynając ćwiczyć gimnastykę zachodziła w ciąże w sposób naturalny i potem nieprzerwanie ćwiczyła po porodzie. Kobieta musiała być zdrowa przez całe życie – jak sądzono wcześniej – to było życiową koniecznością.

Lekarze mówią, że mała aktywność ruchowa kobiety znacznie zwiększa ryzyko wystąpienia stanów patologicznych, zarówno ciężarnej matki jak i płodu. Dlatego wszystkim kobietom w ciąży, jeśli ciąża przebiega prawidłowo oraz jeśli pozwala na to lekarz, zaleca się ćwiczyć gimnastykę, specjalnie dla nich zaprojektowaną. Obecnie istnieje wiele różnych technik i gimnastyk, więc pojawia się pytanie: „Po co wymyślać coś nowego, jeżeli jest sposób udokumentowany doświadczeniem naszych babć?”. Wielu lekarzy zaleca swoim pacjentkom gimnastykę słowiańską. Także wielu instruktorów pracujących w rodzinnych przychodniach lub klubach.

Długoletnie monitorowanie pokazuje, że gimnastyka słowiańska podczas ciąży ma pozytywny wpływ nie tylko w w samym okresie ciąży, ale także pomaga kobiecie podczas porodu. Dzięki fizycznej aktywności przyszła mama łatwiej toleruje okres ciąży, a dziecko po porodzie jest aktywne. Po urodzeniu dziecka – gimnastyki pomaga kobiecie szybko wrócić do formy. Jako praktyka psychofizyczna – gimnastyka wpływa relaksująco i uspokajająco, pomaga jej delikatnie przechodzić różnorodne psychologicznego stresu i kryzysy. Tak, że kiedy pojawia się pytanie: „Czy można ćwiczyć gimnastykę w czasie ciąży” – odpowiedź jest jednoznaczna:
„Nie tylko można, ale i trzeba”.

Wszakże, zgodnie z uwagami kobiet, które regularnie ćwiczą gimnastykę słowiańskich kobiet można:

– szybciej i łatwiej rodzić;
– szybciej i łatwiej wrócić do formy po porodzie;
– łatwiej poradzić sobie ze złym stanem zdrowia i innymi dolegliwościami;
– czuć się bardziej pogodnymi i aktywnymi podczas ciąży:
– mieć więcej odporności na stres.

Jeśli przed ciążą kobieta nie była zaangażowana w gimnastykę, to warto spróbować, bo gimnastyka jest doskonałym narzędziem do przygotowania do porodów i regeneracji po nich. Ale w tym przypadku lepiej jest, aby skonsultować się z lekarzem, który doradzi optymalne obciążenie w zależności od stanu zdrowia i rozpocząć lekcje z instruktorem, który wybierze indywidualny zestaw, powie i pokaże, jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia i weźmie pod uwagę zalecenia lekarza. Jeśli kobieta w ciąży woli uczyć się w domu, to trzeba przejść wstępną konsultację z instruktorem i regularnie korygować z instruktorem zestaw ćwiczeń, w odniesieniu do swojego stanu i wieku ciążowego.
Z długoletnich obserwacji, osobistych doświadczeń instruktorów uczących gimnastyki i ćwiczących kobiet, można zauważyć, że gimnastyka, nawet w późniejszych etapach ciąży, i w różnych etapach kondycji fizycznej ma korzystny wpływ na stan zdrowia kobiet i dzieci. Wiele kobiet, które rodziły wielokrotnie, dla przykładu, pierwsze dziecko rodziły przed gimnastyką a drugie po, doświadczają w jakich różnych kondycjach były w okresie ciąży, porodu i połogu. Recenzje i doświadczenia trenerów i ćwiczących kobiet będziemy publikować w kolejnych artykułach.

Ograniczenie aktywności fizycznej u kobiet w ciąży prowadzi do otyłości, zaburzeń czynności jelit (zaparcia), ciężkiego porodu i innych powikłań. Jednak tak samo niebezpieczny i szkodliwy dla kobiet w ciąży jest nadmierny wysiłek fizyczny. Faktem jest, że przy wysokim obciążeniu fizycznym, zmianom podlega praca wielu narządów, a te zmiany nie zawsze korzystnie mogą wpłynąć na rozwój dziecka. Na przykład, podczas intensywnej aktywności sportowej zwiększa się przepływ krwi w mięśniach. Powoduje to zmniejszenie przepływu krwi do macicy, łożyska, a tym samym zmniejszenie niezbędnej ilości dostarczanego tlenu dla rozwijającego się płodu. Zestaw ćwiczeń gimnastyki kobiet słowiańskich – umiarkowany i wyważony, wszystkie ćwiczenia są wykonywane powoli i delikatnie, to pomaga w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia kobiety ciężarnej, tym samym wzrasta jej energia życiowa. Właściwe rozmieszczenie ładunku energii, jak również właściwy zestaw ćwiczeń, pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, sercowo-naczyniowego, mięśniowego, hormonalnego i innych systemów, jak również stawów i więzadeł.

Między innymi, dobre przygotowanie fizyczne, które dają regularne ćwiczenia gimnastyki pomagają łatwiej przejść poród, ponieważ elastyczne biodra i pachwiny, wyćwiczone mięśnie pośladkowe pozwalają łatwo przyjąć odpowiednią pozycję podczas porodu, a silne mięśnie nóg zapewniają dobrą cyrkulację krwi, co z kolei zapobiega powstawaniu żylaków i różnych powikłań związanych z tą nieprzyjemną dolegliwością. Należy zauważyć, że u kobiet, które w czasie ciąży regularnie ćwiczą, poród występują szybciej i łatwiej, zmniejszając ilość okaleczeń krocza, tym samym regeneracja po porodzie przebiega sprawniej. Dzięki dobrej kondycji fizycznej młoda mama szybko osiąga swoją dawną formę i kształty sprzed porodu. Dlatego – jeśli kobieta przed ciążą wykonywała regularnie ćwiczenia słowiańskie, również w okresie ciąży powinna je kontynuować.

Z punktu widzenia fizjologii kobiety w ciąży – pozycja na czworakach, z wygięciem w plecach i rozluźnieniem okolicy lędźwi i brzucha (Dolny Świat) eliminuje kompresję tętnic macicznych w czasie gdy rośnie macica, dzięki czemu płód dostaje więcej tlenu. Ponadto, miednica powraca do prawidłowej, naturalnej pozycji, która rozluźnia mięśnie pleców – przestaje boleć kręgosłup w okolicy lędźwiowej. Ćwiczenia te pomagają masować okolicę nerek, aktywizują pracę nerek i rewitalizują nerki, eliminuje kompresję/skurcze moczowodów, zwalniają przepływ moczu – eliminują obrzęki, stabilizują ciśnienie. Drugie ćwiczenie Średniego Świata i 8-9 ćwiczenia Dolnego Świata są przydatne dla ruchów płodu w łonie matki. Przy nieprawidłowym ułożeniu główki dziecka u kobiet może powstać „strzał w nogę” – czyli niesprawność nogi (płód czołem uciska nerwy kręgosłupa), jak również przy nieprawidłowym ułożeniu dziecka – te ćwiczenia pozwalają usunąć napięcie więzadeł macicy i płód może swobodnie obracać się w macicy.

Podczas ćwiczeń kobieta zawsze powinna kontrolować swoje samopoczucie, a jeśli nagle zauważy coś podejrzanego – natychmiast przerwać ćwiczenie. Te podejrzane momenty to: duszność, ból w głowie, zawroty głowy, intensywne skurcze macicy lub palpitacje.

Aby ćwiczenia w czasie ciąży przyniosły największe korzyści, trzeba przestrzegać kilku zasad:

– Gimnastyka powinna być regularna.
– System ćwiczeń powinien być zindywidualizowany.
– Ćwiczenia powinny być wykonywane przez cały okres ciąży.
– Zwiększanie obciążenia stopniowo jest bardzo ważne, ponieważ przyczynia się do zdolności do utrzymania równowagi, koordynacji ruchów i umiejętności zarządzania własnym ciałem.
– Nie zapomnij o stałej kontroli stanu zdrowia i samopoczucia w czasie wykonywania ćwiczeń.
– Idealnie gdyby gimnastyka była wykonywana razem z instruktorem, ale można też samodzielnie ćwiczyć. Przed samodzielnym wykonywaniem ćwiczeń dobrze, aby skonsultować się z doświadczonym instruktorem (w porozumieniu z lekarzem o czym wspomniano powyżej), który pracuje z kobietami w ciąży (ginekologiem).

Gimnastyka wykonywana podczas ciąży pozwala osiągnąć wiele pozytywnych rezultatów, także stosowanie jej jest oczywiste:

1. Wzmacnia mięśnie brzucha, nóg, miednicy, pleców;
2. Koryguje postawę;
3. Zmniejsza ból w plecach;
4.Przyśpiesza ogólny metabolizm;
5. Uaktywnia krążenie krwi i eliminuje zatory w kończynach dolnych i miednicy;
6. Poprawia pracę jelit, płuc, układu sercowo-naczyniowego;
7. Uczy prawidłowego oddychania kobietę w ciąży, jak również rozluźniania dowolnych mięśni, zajęcia wygodnej pozycji podczas porodu;
8. Powoduje ruchomość stawów biodrowych i innych stawów;
9. Zapewnia wystarczającą saturację tętniczej krwi matki i dziecka;
10. Ze względu na wysoką kondycję fizyczną ciała, poprawia stan psychiczny kobiety w ciąży.
11. Pomaga radzić sobie ze złym samopoczuciem i innymi niedogodnościami;
12. Pomaga czuć się bardziej pogodną i aktywną w czasie ciąży;
13. Pomaga czuć się spokojną i wyciszoną.

Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *