Łączenie pokarmów – 7 genialnych duetów, które musisz poznać!

Łączenie pokarmów – 7 genialnych duetów, które musisz poznać!

Sałatka z pomidora i ogórka? Ziemniaki i warzywa? Chcesz wiedzieć, jakie jeszcze błędy żywieniowe popełniasz? Zapoznaj się z podstawowymi zasadami łączenia pokarmów oraz odkryj siedem połączeń, dzięki którym ich składniki działają nawet stokrotnie silniej niż gdy spożywamy je osobno! Dieta rozłączna zapewnia najlepsze trawienie pokarmów i przyswajanie składników odżywczych – warto spróbować 🙂

Na początek uporządkujmy grupy pokarmowe – to nie zawsze takie oczywiste, jak się wydaje 😉

 

BIAŁKA (15% lub więcej zawartości substancji białkowych)

zwierzęce (mięso, ryby, drób, jaja, mleko, ser)

roślinne (orzechy, groch, fasola, produkty sojowe, awokado, pełne ziarno)

WĘGLOWODANY (20% lub więcej zawartości skrobi i/lub cukrów)

skrobia (orzeszki ziemne, banany, ziemniaki, makaron, ryż, pieczywo, ciasta, ziarno oczyszczone)

cukry (cukier z trzciny cukrowej – pełny, brązowy i surowy, fruktoza, miód, syrop z klonu cukrowego, suszone słodkie owoce: daktyle, rodzynki, śliwki, figi)

 

TŁUSZCZE (oleje roślinne lub zwierzęce)

zwierzęce (masło, śmietana, smalec, łój, tłuste mięso)

roślinne (olej z oliwek, sojowy, słonecznikowy, sezamowy, saflorowy (krokoszowy), kukurydziany
i wszystkie oleje orzechowe)

 

WARZYWA (sałata, seler, kapusta, brokuły, szpinak, strąki fasoli, ogórki, szparagi, cebula, oberżyna, rzepa, rukiew wodna, por, cukinia, fasola szparagowa, zielony pieprz, rzodkiew, marchew, piżmian jadalny, karczochy, oliwki, etc.)

WYJĄTKI: ziemniaki należą do produktów skrobiowych, pomidory do owoców kwaśnych!

OWOCE

kwaśne (pomarańcze, grejpfruty, limony, cytryny, jagody, żurawina, ananasy, pomidory)

półkwaśne (jabłka, gruszki, brzoskwinie, czereśnie, winogrona, morele, nektarynki, śliwki, etc.)

melony (arbuzy, melony, kantalupa, papaja, etc.)

WYJĄTKI: banany należą do produktów skrobiowych, a suszone figi, daktyle, rodzynki, śliwki i figi do cukrów!

 

Ogólne zalecenia łączenia pokarmów:

BIAŁKA

Można łączyć z owocami półkwaśnymi i warzywami.

Nie łączyć z kwasami (np. ocet) i kwaśnymi owocami, tłuszczami, mlekiem i jego przetworami oraz
z węglowodanami.

 

WĘGLOWODANY

Można łączyć z owocami półkwaśnymi, warzywami i tłuszczami.

Nie łączyć z kwasami i kwaśnymi owocami, mlekiem i jego przetworami oraz z białkami.

 

TŁUSZCZE

Można łączyć z owocami półkwaśnymi i węglowodanami.

Nie łączyć z białkami zwierzęcymi.

 

WARZYWA

Można łączyć ze wszystkim z wyjątkiem pomidorów oraz ziemniaków!

 

OWOCE KWAŚNE I KWASY

Można łączyć z owocami półkwaśnymi.

Nie łączyć z białkami i węglowodanami.

 

MELONY najlepiej spożywać osobno, nie łącząc z żadnymi innymi pokarmami, podobnie jak
w przypadku MLEKA i jego przetworów.

 

Im produkt świeższy i bardziej surowy, tym korzystniej łączyć go z innymi pokarmami.

 

Na początek można też skorzystać z prostszego rozróżnienia na grupę białkową, węglowodanową i neutralną – wówczas nie należy łączyć dwóch pierwszych grup! Warto jednak stopniowo zapoznawać się z innymi zasadami diety rozdzielnej.

 

A na koniec tytułowe siedem szczególnie korzystnych połączeń:

JABŁKA I ŻURAWINA – spożywane razem wykazują o wiele większy potencjał antyoksydacyjny!

SUSZONE MORELE I MIGDAŁY – migdały ograniczają utlenianie złego cholesterolu, ale tylko
w połączeniu z witaminami E i C, których świetnym źródłem są suszone morele.

POMIDORY I BROKUŁY – to połączenie, jeszcze silniej niż każdy z tych produktów osobno, rozprawia się z wolnymi rodnikami!

SOS SALSA I AWOKADO – awokado pomoże wchłaniać karotenoidy zawarte w sosie salsa.

KURKUMA I PIEPRZ – składnik pieprzu (piperyna) zwiększa antyoksydacyjne działanie kurkuminy ponad stukrotnie!

CYTRYNA I SZPINAK – witamina C zwiększa przyswajanie żelaza zawartego w szpinaku.

CZOSNEK I TŁUSTE RYBY MORSKIE – dodawanie czosnku do tłustych ryb zwiększa działanie omega 3 na nasz organizm.

Na zdrowie! 🙂

CZAS TRAWIENIA POKARMÓW

Zastanawialiście się kiedyś, ile czasu potrzebuje Wasz organizm, aby strawić poszczególne produkty? Ile czasu upłynie, zanim Wasz organizm poradzi sobie ze strawieniem jabłka, mięsa, nabiału…?

Oto odpowiedź:

Podane długości czasu dotyczą trawienia poszczególnych produktów/grup pokarmowych. Pamiętajmy, że pewne produkty opóźniają trawienie innych oraz, że nie należy łączyć pewnych grup ze sobą, tak jak zostało to opisane powyżej.

Warto także dodawać do potraw zioła i przyprawy wspomagające trawienie, oraz/lub spożywać je jaki herbatki. Wspomagająco na układ pokarmowy działają: majeranek, imbir (rozgrzewa!), mięta pieprzowa (ochładza), rozmaryn, mniszek lekarski, kminek, koper, anyż, bazylia, oregano, czosnek, cebula, cząber, jałowiec, kardamon, kolendra, lubczyk, melisa.

 

 

Dodaj do zakładek Link.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *